‘Het bracht ons alleen maar positieve energie’
Toen hiphop-dansschool Break4U werd gevraagd om een breakdancecursus te verzorgen voor kinderen met en zonder handicap, pakten ze het groots aan. Want waarom niet gelijk álle lessen toegankelijk maken?
Break4U geeft hiphop- en breaking-lessen op meerdere locaties in en rond de stad Utrecht, vertelt eigenaar Jorg Vonk. “We willen onze passie voor hiphop en breaking doorgeven aan de volgende generaties. Creativiteit en persoonlijke groei zijn daarbij heel belangrijk. We geven leerlingen alle basics mee zodat ze zichzelf daarin kunnen ontwikkelen. Ook organiseren we toffe events zoals een community-dag, waarvoor we een jongerencentrum hebben afgehuurd: een hele dag met breakdancen en vette activiteiten voor zestig kinderen.”
Hoe kwam je op het idee om je lessen toegankelijk te maken voor kinderen met een handicap?
“We werden uitgenodigd door Redouan Ait Chitt, een van de beste breakdancers van Nederland en ambassadeur van Stichting het Gehandicapte Kind. Hij vroeg of we een inclusieve breakdancecursus wilden geven samen met de stichting. We gaven al workshops op scholen voor speciaal onderwijs maar in onze wekelijkse lessen hadden we nog geen kinderen met een handicap. In de workshops zien we dat leerlingen die heel stil zijn in de klas, een boost van zelfvertrouwen krijgen als ze in aanraking komen met dans. Dan vinden ze zichzelf. Dat kunnen we nu ook bieden in de lessen in de dansschool. We wilden alle drempels voor hen zo veel mogelijk wegnemen.”

Wat betekent ‘drempels wegnemen’ in de praktijk?
“Als een kind met een beperking zich bij ons inschrijft, zorgen we dat er de eerste zes lessen een tweede docent is voor extra begeleiding. Die eerste lessen zijn gratis. In die weken leren ze hoe het werkt en kunnen wij zoeken naar een manier om de les aan te bieden zodat het kind op zijn eigen manier mee kan doen. En ze kunnen in een veilige, relaxte sfeer de andere leerlingen leren kennen. Als het geslaagd is, blijven ze meedoen zonder extra begeleiding.”
Wat vinden de kinderen zonder handicap ervan?
“Ik begin de les centraal, iedereen stelt zichzelf voor. En dan gaat het goed, je krijgt in de les de ruimte om te zijn wie je bent. Er wordt altijd even gekeken maar er wordt bij ons niet gepest over dat soort dingen. Respect is bij dans veel vanzelfsprekender dan langs de lijn bij voetbal. Leerlingen voelen zich snel op hun gemak. En het verloopt soepel, het is niet dat andere leerlingen minder snel progressie maken.”

Wat heb je verder nog aangepast?
“We hebben de website en hele inschrijfproces aangepast. En we hebben een Halloween-feest georganiseerd op 31 oktober. Voor vijftig kinderen, van wie zo’n twintig met beperking. Iedereen was verkleed, we hebben de hele avond gedanst, er waren battles, ook tussen kinderen met en zonder beperking, dat ging heel goed samen.”
En jullie besloten om na dit project zo te blijven werken?
“Eigenlijk bracht het alleen maar positieve energie dus wij vonden het leuker om het zo te laten. We laten die deur gewoon open staan. En als het om geld gaat, wat lopen we nou mis; die paar uurtjes voor een extra docent. Het is niet dat er elke dag tien aanmeldingen komen, maar elke maand wel één of twee nieuwe kids met een beperking.”
Daarnaast hebben jullie een apart klasje georganiseerd voor kinderen met een beperking; waarom?
“Na onze workshops op het speciaal onderwijs nodigden we de kinderen uit om naar onze lessen te komen. Dat vonden ze leuk, maar ze komen met busjes van ver naar school dus het is voor hun ouders een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Sommige kwamen wel vanuit Woerden naar Utrecht voor de les; ik vind het heel bijzonder dat ze dat ervoor over hebben. Maar voor de kinderen voor wie dat logistiek niet haalbaar was, hebben we danslessen verzorgd op school. Daarna hebben ze wel meegedaan met het Halloween-feest. Daar hebben ze gebatteld tegen iedereen die ze tegenkwamen, heel vet.”
Terugkijkend: wat heeft de deelname aan dit project jullie gebracht?
“We hebben veel geleerd in dit project. Het heeft niet heel veel moeite gekost, dankzij hulp van Stichting het Gehandicapte kind, en het is het 200% waard geweest. Ik vind het heel waardevol dat onze lessen nu toegankelijk zijn voor kinderen met een handicap. Dansles is voor iedereen. Dus als niet iedereen zich thuis kan voelen op jouw dansschool, dan moet je stappen zetten zodat wel iedereen er een plekje kan vinden en zich kan ontwikkelen. Het is mooi dat we dat nu kunnen bieden. We zijn er trots op en delen het graag met onze leden en de rest van de wereld.”